![]() |
| Interview med Lene Kaaberbøl. Krimimessen 2014. |
Med duggede briller og regnfugtigt tøj, tog vi macheten over skulderen og fulgte med Lene Kaaberbøl ind i skrivejunglen. Ekspeditionen gjorde os klogere på, hvordan hun skriver sine romaner, hvordan hun arbejder med historie (og historier), om der findes en lille ø i farvandet omkring Sark, hvor der ligger bestsellerplots begravet, og om der er forskel på at skrive til børn og voksne.
Benspænd er fantastiske
Det blev
hurtigt klart, at skrivejunglen er fyldt med snubletråde, slyngplanter og omveje,
der kan gøre det vanskeligt for en forfatter at komme frem. Lene Kaaberbøl
hilser forhindringerne velkommen og afslørede, at hun i Skammerserien endda
lavede sit eget sproglige benspænd. Hun gav sig den udfordring, at der i
bøgerne ikke måtte forekomme ord af latinsk oprindelse. Grunden var, at hun
ville holde stemningen og sprogtonen i et mere nordisk, skandinavisk leje. I
praksis betød det, at ’diskussion’ blev til ’skænderi’ og ’information’ blev
til ’oplysninger’.
"Kalder helikopteren!"
Selvom Lene
Kaaberbøl befinder sig bedst nede i skrivejunglen, der hvor handlingen sker, og
hvor man kan sanse lyde og lugte, og man ikke kan se længere end et par meter
frem, understreger hun alligevel vigtigheden af at have i det mindste
radiokontakt til ’helikopteren’, når hun former sin historie. Hvis man glemmer
overblikket og retningen, risikerer man at støde på forhindringer, som gør at man
må skrive om, skære fra eller gå tilbage ad den sti, man var kommet. Når
Kaaberbøl skriver sammen med Friis, bruger de den første lange planlægning i
helikopteren. Det er de nødt til, når de er to forfattere på samme bog. De må
vide, hvilken rute historien skal følge, før de kommer ned i materien og kan
give efter for skrivekløen.
En krog i læseren
Som erfaren
forfatter ved Lene Kaaberbøl, hvordan hun skal fastholde læserens interesse. ’Jeg
ved, hvordan jeg sætter en krog i de unge, og den plejer også at virke meget
godt på voksne,’ fortæller Kaaberbøl. Forskellen ligger ikke i måden at skrive
på eller i opbygningen af plottet, selvom hun ved, at den voksne læser er mere
tålmodig, og at hun derfor som forfatter kan tillade sig flere detaljer, før
plottet tager fart. Den store forskel drejer sig om, hvilke temaer hun kan
behandle.
Kaaberbøl er
flere gange blevet mødt med den holdning, at hendes voksenbøger er vigtigere
end børnebøgerne, og hun er i samme forbindelse ofte blevet spurgt, om hun har
tænkt sig at droppe børnelitteraturen, nu hvor hun har fået succes med ’rigtige’
bøger til voksne. ’Med en krimi kan man give en voksen en god oplevelse i en
weekend, eller hvor lang tid, det nu tager at læse den, men en børnebog kan
være den læseoplevelse, der sætter gang i et barns læselyst. Og dermed har den
bog formået ikke kun at underholde, men at forandre det menneskes liv.’ Derfor
mener Kaaberbøl, at det stadig er vigtigt at skrive børnebøger, hvilket vi på
Kultur-cafeen kun kan være enige i. Kaaberbøl betragter i øvrigt sit
forfatterskab som et full-service-foretagende; der skal være en Kaaberbøl-bog
til alle livssituationer fra vugge til grav.
Bestseller Island
Der findes
desværre ikke en hemmelig ø i farvandet omkring Sark, hvor Lene Kaaberbøl roer
ud og graver sine fantastiske historier op, men der er faktisk en gammel
sølvmine … (Ssh! Sig det ikke til nogen).
For
Kaaberbøl er det at skrive historier et livsprojekt, og man kan fornemme hendes
glæde ved at skrive og fortælle, når man beder hende gå detaljer med forfatterhåndværket.
Ideerne kan komme i skikkelse af personer, hvis historie hun gerne vil
fortælle, eller som stærke visuelle billeder på nethinden. Når de opstår, begynder
et enormt forarbejde med research, før historien bliver til.
Tro mod Historien
Det tager
Lene Kaaberbøl cirka et års arbejde at researche til en historisk roman som
f.eks. Kadaverdoktoren. Hun bestræber sig på at være tro mod Historien i den
forstand, at hun ikke laver belejlige anakronismer, hvis hun kommer i knibe. I
Kadaverdoktoren brækker Madeleines far eksempelvis benet, og Kaaberbøl måtte så
undersøge, om gipsbandagen var opfundet på det tidspunkt, hvor historien finder
sted. Det var den, men det var en helt ny metode.
Det arbejder Kaaberbøl på nu
Lene
Kaaberbøl skriver i øjeblikket på den sidste bog i Vildheks-serien, og hun er
ved at lave research til det sidste bind i Kadaverdoktoren-serien, som kommer
til at hedde Blodets Gåde. Vi glæder os til at læse begge!

Skriv en kommentar