Historisk krimi. Gotisk thriller fra efterkrigstidens Wien
med uhygge, gåder og moralsk kompleksitet. Et stirrende glasøje, krager på
loftskammeret, en krumrygget tjenestepige, en kæmpe af en mand med ukendt
oprindelse, et muligt fadermord, spionage og en spøgelseslignende skikkelse, der
vandrer rundt i de udbombede ruiner. Det er nogle af ingredienserne i Dan
Vyletas vellykkede tredje roman.
Tog til Wien
The Crooked Maid begynder med to fremmedes tilfældige møde
på et tog på vejen tilbage til Østrig: Anne Beer, der ikke har set sin mand Dr.
Anton Beer (hovedpersonen i The Quiet Twin) i ni år og Robert Seidel (søn af
politidetektiven fra The Quiet twin) på vej hjem fra en privatskole i Schweiz.
Begge er de på vej tilbage til et sønderbombet Wien befolket af forhutlede flygtninge, tidligere nazister og Den Kolde Krigs mange spioner. De to togrejsende har dog uden at vide det langt mere tilfælles end deres rejses endemål.
Begge er de på vej tilbage til et sønderbombet Wien befolket af forhutlede flygtninge, tidligere nazister og Den Kolde Krigs mange spioner. De to togrejsende har dog uden at vide det langt mere tilfælles end deres rejses endemål.
Tilfældet og de
skjulte forbindelser
Mere end et enkel gåde er der tale om et helt net af sammenviklede
gåder, som binder romanens forskellige personer sammen i et skæbnefællesskab: Hvem er i virkeligheden Eva, den krumryggede
tjenestepige, der har slået sig ned hos Seidel-familien, og hvad er hun ude på?
Hvorfor er der ikke nogen, der har set Annas mand i dagevis, hvorfor er hans
bord fyldt med breve henvendt til et børnehjem, og ved henholdsvis den kæmpestore
tjekkiske krigsfange Karel eller den affekterede homoseksuelle ki^s mere om Anton
Beers forsvinden end de vil være ved?
Har Robert Seidels papbror Wolfgang, der er tidligere SS’ er,
kastet sin far ud af vindnuet, som han står anklaget for? og hvorfor er der en
gespenstlignende mand med rødt halstørklæde, der udspionerer Seidelfamiliens dysfunktionelle
hjem?
Der er en forbindelse og en sammenhæng, der dog yderligere
formørkes, da tre lokale drenge i en ruinhob finder et mere eller mindre
udstoppet lig.
Genrehybrid
Meget har ændret sig siden Anna og Robert sidst var i Wien: familie og tidligere venner er ikke til at kende mere, mens fremmede banker på
med uønskede historier. Det er underspillet og gådefuldt med inspiration fra
Poes Hjertet, der sladder og Graham Greens Den tredje mand. Identitet er
omskiftelig og usikker, mens den irrationelle frygt og rædslen er noget konkret
og udvendig: jøderne, russerne, kragerne og det stirrende øje mf.
Til trods for mørket, korruptionen, forbrydelserne og den flossede
moral, er der faktisk også i romanen plads til flere uventede kærlighedshistorier.
Romanen er en form for hybrid af forskellige genrer:
krimi, thriller, gotik og historisk roman. Plottet er veludført og Wien er fremstillet på
én gang som noget hjemligt og genkendeligt og samtidigt som noget forandret og
truende - en spøgelsesagtig kulisse. Det er Das
unheimliche i hjemlige wienske gevandter.
Romanen var blandt de nominerede til 2013 Scotiabank Giller
Prize

Skriv en kommentar